Wednesday, May 11, 2011

Dunia berduka.


Perkembangan terbaru dunia kini semakin menjelaskan kepada kita semua akan penghujung hayat dunia ini.Terbaru kita semua dikejutkan dengan malapetaka dan musibah yang melanda negara matahari terbit iaitu Jepun dengan gempa bumi yg terkuat selepas 140 tahun dicatatkan sekuat 8.9 pada skala richter dan diikuti tsunami besar yang mengakibatkan kemusnahan terus dan dipercayai ribuan terkorban di timur Jepun.

Bencana alam yang terbaru ini mengingatkan kita kepada tragedi gempa bumi di New Zealand dan juga tragedi yang sama di Acheh,Indonesia pada tahun 2004.Tragedi yang terbaru di Jepun ini semakin membawa kita kepada realiti bahawa alam mengisyaratkan akan petanda-petanda tamatnya riwayat bumi.Kita yang mendengar musibah terbaru ini tentunya terkejut apatah lagi mereka yang menghadapinya,berat mata melihat berat lagi bahu yang memikulnya.Antara tangisan dan duka akan apa yang menimpa ini bukanlah dipinta tetapi apabila tiba setiap janji-janjiNya tiada siapa yang mampu menidakkannya..

[Al Baqarah:117]
Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah!" Lalu jadilah ia."

[An Nahl:40]
Sesungguhnya perkataan Kami terhadap sesuatu apabila Kami menghendakinya, Kami hanya mengatakan kepadanya: "kun (jadilah)", maka jadilah ia".

[Yaasiin:82]
Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia".

[Al An'aam:73]
Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan benar. Dan benarlah perkataan-Nya di waktu Dia mengatakan: "Jadilah, lalu terjadilah", dan di tangan-Nyalah segala kekuasaan di waktu sangkakala ditiup. Dia mengetahui yang ghaib dan yang nampak. Dan Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui

[Al Mu'min:68]
Dia-lah yang menghidupkan dan mematikan, maka apabila Dia menetapkan sesuatu urusan, Dia hanya bekata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia".

[Maryam:35]
Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia".

[Ali 'Imran:47]
Maryam berkata: "Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang laki-lakipun." Allah berfirman (dengan perantaraan Jibril): "Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya: "Jadilah", lalu jadilah dia.

[Ali 'Imran:59]
Sesungguhnya misal (penciptaan) Isa di sisi AllAh, adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: "Jadilah", maka jadilah dia.

Mari kita sama-sama doakan agar segalanya kembali pulih dan kita doakan yang terbaik kepada mereka yang dilanda malapetaka ini agar diberikan kekuatan untuk meneruskan kehidupan ini.Saya tidak pasti apakah kekuatan itu mampu saya pikul jika ianya berlaku kepada diri saya satu hari nanti.DIA lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui dan DIA lebih memahami apa yang kita tidak fahami.Jadikan segala hikmah-Nya itu sebagai cahaya pedoman kepada hidup ini.

No comments:

Post a Comment